Navn:
Sted: Haugesund, Norway

Jeg er en nitten år gammel jente som går på allmennlærer-linja ved HSH. På fritiden spiller jeg horn i Haugesund Ungdomskorps.

onsdag, oktober 04, 2006

Litt mye forskjellig

Nå har jeg visst mye blogging å ta igjen fant jeg ut, så da skriver jeg litt om hver gang.
Uka som var hadde vi en seminardag på høyskolen. Da gikk vi gjennom hva vi hadde opplevd i
praksis sammen i grupper. Det var kjekt å høre om hva de andre hadde opplevd, og vi fant likheter og ulikheter mellom de forskjellige skolene.
På slutten av dagen fikk vi se en dokumentar som heter "Å være og ha". Den er fransk og handler om en liten skole langt ute på landsbygda i Frankrike. Det var bare 12 elever på denne skolen, og de var mellom 4 og 10 år gamle. Alle satt i samme klasserom, og alle hadde samme læreren. I begynnelsen hadde jeg et intrykk av at læreren var skikkelig streng og skremmende. Utover i filmen fikk jeg et annet inntrykk av denne læreren. Han koste seg med elevene og det virket som om han brydde seg om hver enkel elev i klassen. Jeg synes det var gankse bra at læreren klarte å hjelpe alle barna.

På mandag hadde vi en pedagogikktime der vi skulle reflektere over hva som skjedde i praksis. Det var en del frustrasjon når det gjaldt innleveringer, og alle de forskjellige beskjeder vi fikk fra alle.

I dag ble vi møtt av Birgit i døra når vi kom inn i klasserommet. Hun hadde tent telys og satt på pultene, skrudd av lyset, pyntet med bukett framme med tavla, og spilte musikk da vi gikk inn. Det var utrolig koslig, og jeg merket at det var mye kjekkere å komme til en time. Det var et ganske bra triks, og det er veldig lett å utføre. En veldig god start på dagen! I dag gikk vi gjennom klassemiljø, mobbing hva en kan gjøre for å bli en god "klassestyrer". Jeg vet ikke helt om det var den gode starten på dagen som gjorde at jeg syntes denne timen var veldig spennende, eller om det hadde vært det uansett start...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei Camilla.
Flott at du er mer aktiv med blogging nå. Fortsett med det! Filmen om en franske læreren liker jeg kjempegodt. Han representerer varme, krav og en grunnleggende respekt - slik jeg ser det. Faktisk har jeg sett filmen mange ganger allerede -
Toril :-)

07 oktober, 2006 17:37  

Legg inn en kommentar

<< Home