Navn:
Sted: Haugesund, Norway

Jeg er en nitten år gammel jente som går på allmennlærer-linja ved HSH. På fritiden spiller jeg horn i Haugesund Ungdomskorps.

søndag, mars 11, 2007

Andre del av læringsteorier og tilpasset opplæring

På onsdag hadde vi om tilpasset opplæring i pedagogikken. Tilpasset opplæring er en utfordring for skolen, for elevene har ulike behov den må ta hensyn til. Skolen må ta hensyn til elever med fysiske, psykiske, elever med forskjellig språk og verdier og hjemmeforhold. Piaget mente at barn konstruerer sin egen kunnskap, og de må dermed få undervisning på sitt nivå. Han mente også at egen aktivitet er viktig for læring - aktivitetspedagogikken. VAKT-modellens formål er at hver elev skal få den læringsstilen en lærer best av, men også få trening i andre læringsstiler. Sterke elever i en klasse kan også fungere som et "støttende stillas" eller "den mer kompetente annen". De kan hjelpe elever som er svakere enn dem, og de utvikler også verbale ferdigheter ved å hjelpe. Det er lite en kan lære på egenhånd, men ved et støttende stillas, kan en lære mye.
Vygotsky mener at kunnskap blir konstruert gjennom samhandling, og at språket er det viktiste redskapet for læring. Det var viktig at utfordringen ligger innenfor rammen av den proksimale utviklingssonen slik at eleven har noe å strekke seg etter, og har mulighet til å fullføre.
Piaget mener at læring skjer når det er en ubalanse mellom det en kan fra før og noe nytt. I seg selv vil det være motiverende å skape likevekt, og det vil føre til læring.
Dewey mener at vi lærer gjennom praksis. Undervisningen skal være utforskende og være knyttet til erfaring der elevenes erfaring er utgangspunktet. For å få svar på spørsmålene sine, må de undersøke.
I timen snakket vi også om Mead som er opphavsmannen bak symbolsk interaksjonisme. Han er kjent for speilingsteorien sin som sier at vi danner vårt selvbilde etter andres reaksjoner.
Gardener fokuserte på hvor forskjellige elevene er. Han mente man måtte fokusere på elevenes sterke sider og lanserte teorien om multi-intelligenser. Dunn og Dunn tok utgangspunkt i hans teori og kom fram til VAKT-prinsippet. VAKT står for Visuell, Auditiv, Kinestetisk og Taktil, og er de fire hovedretningene innen læringsstiler.