Navn:
Sted: Haugesund, Norway

Jeg er en nitten år gammel jente som går på allmennlærer-linja ved HSH. På fritiden spiller jeg horn i Haugesund Ungdomskorps.

tirsdag, mai 01, 2007

Siste blogg for i år

Nå er det snart slutt på skoleåret, og det er stort sett bare eksamener igjen før det blir sommerferie. Før jeg tar sommerferie med bloggingen skal jeg skrive litt om hva vi gjorde de to siste pedagogikktimene, og til slutt en oppsummering av hele året.

Onsdag i uke 16 møtte vi opp på Børtveit for å spise frokost. Børtveit var et lite og koselig hus bak skolen jeg aldri hadde lagt merke til før, og jeg hadde litt problemer med å finne det. Etter vi hadde spist frokost satte vi oss i grupper og fortalte om hvordan vi hadde det i praksis. Vi snakket spesielt om motivasjon og tilpassa opplæring.
Når det gjelder motivasjon kom vi fram til noen ting vi mente var viktig for at elevene skulle bli motiverte. Det første punktet var variasjon på innholdet i timene. Det er viktig med varierte arbeidsmetoder for elevene og variasjon i lærerens undervisning. En må også velge et passende nivå; det må ikke være for lett, og heller ikke for vanskelig. Om en er godt forberedt til timene kan også være motiverende. En kan for eksempel innlede ett nytt emne med en god historie som har noe med emnet å gjøre. For å skape motivasjon kan en også vise hvilken relevans emnet har for det "virkelige livet".
Tilpassa opplæring er viktig i skolen, og en kan tilpasse opplæringa for hver elev ved å for eksempel lage individuelle lekseplaner. En kan også bruke gruppearbeid slik at hver elev jobber med en annen som er omtrent på samme nivået. Det er viktig med ekstraoppgaver til de elevene som blir kjapt ferdig med oppgavene. Når en tenker tilpassa opplæring, tenker en ofte at en må få med seg de svake i et fag, men en må heller ikke glemme de sterke elevene. En må også tilpasse grensesettingen for hver elev for ingen elever er like. Tilpassa undervisning er også viktig for elevene. En kan for eksempel lage aktiviteter ut fra VAKT-prinsippet(Visuell, Auditivt, Kinestetisk og Taktil), en kan ha prosjektarbeid, gruppearbeid eller praktisk arbeid.
Dagen på Børtveit ble en fin oppsummering av praksis med frokost og historier!

Torsdag i uke 17 hadde vi pedagogikktimer om veiledning og vurdering. På norske skoler får ikke elevene karakterer før de begynner i 8. klasse. En er ofte forsiktig på barneskolen med å gi negative kommentarer, og elevene får ofte "bra", "flott" osv. Tilbakemeldingene viser da ikke hvor god prestasjonen faktisk er, og overgangen til ungdomsskolen kan da bli veldig vanskelig. Formålet med karakterer og vurdering er at elevene skal bli motiverte til å lære det de ikke kan eller til å jobbe mer med ting de fikk dårlige tilbakemeldinger på. Vi fikk også en case i denne timen om Ida. Hun jobber mye og godt med fagene, både hjemme og på skolen, men på en prøve fikk hun en god 2-er. Som lærer har en lyst å gi en 3-er som belønning for god innsats over lenger tid. Hva vil en gjøre da? Vi diskuterte først i grupper og etterpå i klassen. Da så jeg at karaktersetting kan være ganske vanskelig. Gruppa jeg var på kom fram til at vi ville likevel gi henne en 2-er, og snakke med henne. Om en gir henne bedre karakter, når hun egentlig ikke skulle hatt det, vil det ikke være likt som resten av klassen, og hva skal en da gjøre om hun forbedrer seg og får en 3-er på neste prøven? Dersom en ikke har karakterer kan en også rose arbeidsinnsats, mens karakterer bare kan settes på grunnlag av basisferdighetene. Karakterer er også grupperelatert fordi elevene blir sammenliknet med hverandre. Dermed kan en bare skrive kommentarer til karakteren om en synes eleven skulle hatt en bedre karakter.
I denne timen gikk vi også gjennom elevsamtalen og hva en bør snakke om og ta opp på en elevsamtale.

Det har vært et spennende år med pedagogikk. Faget var helt nytt for meg, og jeg visste ikke egentlig hva det gikk ut på. Spesielt synes jeg de uvanlige timene var veldig kjekke som for eksempel når vi gikk tur eller når vi spiste frokost på Brøntveit. I begynnelsen av året syntes jeg også det var spennende med IKT i undervisningen. Jeg har lurt på hvordan jeg kunne redigere filmer, og nå har jeg lært det. Jeg har også lært å lage animasjon og collage i Photoshop, og nå har jeg lært meg å legge ut oppgaver på arbeidsboken.
Etter dette året med pedagogikk har jeg lært mye nyttig om data, men jeg har også lært mye om for eksempel læringsteorier. Vi hadde en stor oppgave vi skulle levere inn før jul om læringsteorier, og da lærte jeg en del om VAKT-prinsippet, Vygotsky og Skinner.


Etter jul har vi også hatt en stor tverrfaglig oppgave i matematikk og pedagogikk om motivasjon. Den har jeg lagt ut i arbeidsboken uredigert. Oppgaven var å skrive om et emne i matte vi skulle ha i praksis med fokus på motivasjon. Vi hadde forskjellige typer oppgaver som skulle være motiverende for elevene og som skulle få med alle elevene. Vi hadde om emnet "måling", og vi ønsket en dag ute som en innledning til temaet. Da skulle de få prøve å måle ulike lengder med seg selv eller andre gjenstander. Vi tenkte da på VAKT-prinsippet og på de kinestetiske og taktile elevene. Det ville også vært motiverende for dem å prøve noe de ikke hadde prøvd før, og de kunne se konkret hva måling kunne brukes til. Dersom de ikke hadde fått måleredskaper, kunne de også sett hvor kjekt det er å ha et målebånd. Vi fikk ikke prøvd ut utedagen med måling da vi var i praksis. Vi brukte noen av oppgavene i timene, og elevene målte gulver, vegger og andre ting i klasserommet. Vi hadde også en utedag hvor vi grillet og hadde forskjellige poster. På en av postene der hadde vi litt matematikk med måling.

Nå var det endelig sommerferie i pedagogikken. Takk for i år og god sommer alle sammen!!

Foto: Camilla U. K.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei Camilla.
En flott oppumering du har gjort deg her. Jeg må si meg enig i at det har vært tung teori i pedagogikk til tider, men vi har jo også lært utrolig masse av det. Pedagokikk var et helt nytt fag for meg også i år. Det har vært en opplevelse! Lykke til med eksamen.. Hilsen Christin

04 mai, 2007 12:30  
Anonymous Anonym said...

Ja, då var fyrste skuleåret nesten omme, og de er ferdige med pedagogikkfaget for i år. Eg vil berre nytta høvet til å takka for året som har gått, det har vore kjekt å ha A1 kullet, og sidan eg ikkje veit noko om kvar eg er til neste år, ynskjer eg lukke til vidare med studia. Eg vil og få ynskja deg ein riktig så fin sommar!

Birgit :-)

21 mai, 2007 20:45  

Legg inn en kommentar

<< Home